Výcvik je určen pro všechny, kteří potřebují fungující nástroje a ucelenou metodologii a filozofii pro práci s lidmi. Jde o výcvik i supervize pro ty, kteří pracují s lidmi v kontextu pomáhání – terapeuty, učitele, lékaře, sociální pracovníky a další, kteří chtějí být ve své práci spokojení a užiteční pro druhé…
Rozsah výcviku
Výcvik je koncipován jako komplexní certifikovaný program v celkovém rozsahu 800 hodin. Je rozložen na tři roky. V každém roce proběhne 9 setkání výcviku a supervizí, 8 setkání podpůrných skupin, individuální supervize a práce na domácích úkolech.
Tento výcvik již probíhá, další běh bude otevřen v roce 2025.
Cena
99 000 Kč + dph za celý výcvik, v každém roce tedy 33 000 Kč+ dph
Forma výcviku
Teorie, praktické vedení rozhovorů, cvičení, kazuistiky – řešení případů z praxe, supervize. Forma výcviku je výhradně interaktivní, vzdělávání je vedeno formou koučování (hledání a naplňování vlastních potřeb), s důrazem na sebereflexi účastníků.
Podmínky pro certifikaci:
- 90 procent účasti ve výcviku
- Videozáznamy a rozbory tří rozhovorů
- Kazuistika
- Závěrečná práce a její obhajoba
Základní okruhy
Teorie a praxe:
Systemický přístup v terapii, koučování, vzdělávání, výchově a v dalších pomáhajících profesích. Systémově terapeutické přístupy. Systemická práce v managementu a podnikání.
Filosofie konstruktivismu a sociálního konstrukcionismu. Maturanova biologická teorie, teorie fungování systémů, komunikační teorie. Základní představitelé jednotlivých směrů systemického přístupu.
Narativní přístup. Rozhovor jako nástroj pomoci. Vedení pomáhajícího rozhovoru.
Sebezkušenost:
Rozměr pomáhající profese a její náročnost na pracovníka, vnímání vlastních hranic a možností.
Práce se sebou samým v roli pracovníka – duševní a profesní hygiena, sebereflexe, supervize a další formy profesního rozvoje.
Vlastní konstrukty o sobě samém, můj životní příběh.
Systemická etika – etické otázky mojí profese. Práce s vlastními předpoklady, jejich reflektování.
Klient-partner – přebírání zodpovědnosti x pracovník – zkompetentňování partnera.
Supervize:
Vedení případu, kazuistika. Reflektování kontextu terapeutické práce-profesionalita. Rozbory videonahrávek z konzultací, supervize přímé práce s klientem.
- Rozměr pomáhající profese a její náročnost na pracovníka, vnímání vlastních hranic a možností. Hranice mezi jednotlivými systemickými přístupy – terapie, poradenství, koučování.
- Modely – systémově terapeutické přístupy, základní představa.
- Práce se sebou samým v roli pracovníka – duševní a profesní hygiena, sebereflexe, supervize a další formy profesního rozvoje.
- Kontext pomáhání – historie, etika, filozofie.
- Systemická etika, filozofické základy – radikální konstruktivismus, sociální konstrukcionismus ad.
- Rozhovor jako nástroj pomoci – terapeutická moc rozhovoru a jeho zákonitosti.
- Exkurz do terapeutických systemických škol (Milánská a postmilánská škola, narativní přístup ad. Základní představitelé systemického přístupu: Ludewig, Shazer, Kim Berg, Salamon, Maturana, Schlippe a další.
- Narativní přístup a jeho využití – narace a metanarace.
- Teorie systémů, systemické pojetí problému.
- Etické otázky profese.
- Systemická práce při vzdělávání, systemická práce s rodinou a institucemi.
- Systemická práce v managementu a podnikání.
- Vedení případu, kazuistika.
- Kontext terapeutické práce.
- Speciální fenomény – neverbální komunikace, adolescenti, násilí, drogy a závislosti, nemoci a ztráty v rodině, obtížná sociální situace.
- Systemické otázky – dotazování cirkulární, dotazování na výjimky a možnosti ad.
Lektoři
Kurz zabezpečují lektoři, specializující se na jednotlivou problematiku. Hlavním lektorem je Magda Vašáková Loumová; další jednotlivá specializovaná soustředění povedou Alena Křepelová, Klára Lauritzenová, Jan Pešek a další.